Tlf. 31 69 05 50 hello@beneath.dk
Case study

Aarhus 2017

Aarhus er udpeget som Europæisk kulturhovedstad i 2017. Byen og regionen bliver spækket med kultur og events indenfor bl.a. kunst, teater, dans, musik, litteratur, gastronomi, arkitektur og design.

www.aarhus2017.dk

Opgaven

Design af App til hele Danmark


Tidligere stod vi for at designe websitet for Aarhus 2017. Nu havde de behov for en app, der nemt og hurtigt kunne give overblik over hele årets program. Tanken med app’en var at gøre Aarhus 2017 til hver borgers personlige Aarhus 2017.

Selve opgaven bestod af at skitsere app’ens flow, tegne wireframes, samt designe interfacet og dets mange animationer. Den skulle blive en hjælpende hånd for de borgere, der ønsker at udforske Aarhus og regionen som Europæisk kulturhovedstad.

Filtrering af events


En stor del af denne personliggørelse, ligger i en gennemtænkt og værdiskabende filtrering. Med det store udvalg af events, er det vigtigt at der er mulighed for at navigere sig helt ned til lige præcis de events, der har den enkelte borgers interesse.

Derfor er det eksempelvis muligt at:

  • Vælge en tidsperiode
  • Sætte en maksimum distance på viste events
  • Vælge en by eller bruge sin egen lokation
  • Vælge type af borger
  • Vælge kunstformer

En analog til digital process

Enhver digital opgave bør starte analogt for at sikre den mest gnidningsfrie proces.

Det er hurtigt, effektivt og billigt at teste og tilrette features tidligt på papirstadiet, fremfor når udviklingen er begyndt. At starte på papiret skaber samtidig gode rammer for en agil og iterativ tilgang.

Uddrag af designet

Indhold, fremtoning og overblik


Events er drivkraften bag Aarhus 2017. Derfor er fremtoningen af disse altafgørende. Det er centralt at den nødvendige information til hvert event er kommunikeret tilstrækkeligt. Det skal være kort og overskueligt, med en prioriteret rækkefølge af informationer.

Vi har set på brugerens adfærd generelt på telefonen, draget nytte af allerede velkendte og velfungerende apps og haft fokus på app’ens primære formål. F.eks. vejvisning via telefonens kort-app eller links til billet-apps. Det kan være links til billetnet i tilfælde af, at der kan købes billetter til et event.

Gør Aarhus 2017 til DIT Aarhus 2017


Hele idéen med app’en er at gøre Aarhus 2017 personligt og tilgængeligt. Når man forsøger at ramme hele befolkningens interesse, er det klart, at der vil være forskel på, hvad borgerne finder interessant.

Derfor er det selvfølgelig muligt at sammensætte sit eget program i app’en. Det kaldes MIT 2017. Samtidig har vi gjort det muligt at synkronisere de gemte events til telefonens kalender, så brugeren får en notifikation på dagen.

Hovedrollen

Kontakt os

Nicklas Brønd UX, Wireframes, Design og Animation Mød Nicklas
Relateret cases

Få mere indsigt i vores arbejde

Aarhus 2017

Responsivt design

Se case

KIWI

Responsivt redesign af eksisterende website

Se case