Tlf. 31 69 05 50 hello@beneath.dk
Case study

Det Danske Madhus

Det Danske Madhus leverer mad til ca. 16.000 kunder hver uge, og er godkendt som leverandør i 84 kommuner.

www.detdanskemadhus.dk

Opgaven & processen

Rebranding og et responsivt redesign

Det Danske Madhus besluttede sig for at rebrande sig selv for at få et mere moderne visuelt udtryk både fysisk og digitalt. Den nye fremtoning skulle stemme overens med virksomhedens setup og størrelse på markedet. De havde brug for en digital løsning, der tog højde for en målgruppe, som i mange tilfælde ikke er stærke webbrugere. Derfor var fokus primært at skabe en letforståelig og brugervenlig løsning med en simpel og tydelig navigation.

Workshops

Sammen med Det Danske Madhus afholdte vi en workshop for at få indblik i deres virksomhed, setup og kunder. På den måde kunne vi finde frem til den rette struktur for den digitale rejse, som målgruppen skulle på.

Toptasks og wireframes

På baggrund af workshoppen definerede vi de vigtigste opgaver, som websitet skulle kunne løse. Vi opbyggede en simpel struktur i forhold til kundegrupperne og deres behov på websitet.

Design og styletile

Med forarbejdet og rammerne på plads, blev fokus lagt på at skabe et visuelt og simpelt hierarki med kontinuerligt brug af elementer.

Vi havde mennesket og behovet i fokus


Det Danske Madhus har selvfølgelig fokus på selve maden, men helt sikkert også deres kunder. Dette var essentielt at afspejle i den nye løsning. En stor del af opgaven bestod derfor i at forstå målgruppen samt de behov og ønsker, der opstår, i et forløb omkring bestilling og tilpasning af en madordning.

Uden denne forforståelse, som altid er vigtig i et hvert digitalt projekt, ville det ikke, på samme måde, være muligt at opbygge et brugerflow, som var passende til de specifikke behov og scenarier, der opstår.

Uddrag af designet

En målgruppe, der har brug for ekstra tryghed


Den største andel af målgruppen for Det Danske Madhus tilhører den ældre generation, for hvem det er vigtigt at føle sig ekstra trygge, når der træffes et valg på de digitale platforme. Fx har målgruppen et behov for at være meget sikre på, hvad en knap vil gøre, før de klikker på den. Derfor må der tages forholdsregler, når vi designer til denne gruppe mennesker. Der vil være billeder af hver kundeservice-medarbejder, så man kan sætte ansigt på den medarbejder, man har talt i telefon med, hvilket kan bidrage til øget tryghed og en fast relation.

Generelt er der nogle guidelines, når man designer et interface til den ældre del af befolkningen, fx:

  • Enkelt interface og let at bruge
  • Grundlæggende knapper skal være synlige på alle tidspunkter
  • Navigationen skal være konsistent på tværs af hele interfacet
  • Alle titler og ikoner skal være store og lette at læse
  • Tilføj altid en kort tekst til ikoner
  • Undgå slideout menuer og animationer

Den visuelle identitet


Det Danske Madhus havde allerede succes med at tilberede og levere kvalitetsmad, men for at skabe yderligere vækst og slå sin plads i markedet fast, blev der lagt fokus på at skabe en forretning, der ikke bare handler om et godt kerneprodukt, men også om alt det uden om: Det Danske Madhus vil være dem, der er kendt for at lave kvalitetsmad, som skaber madglæde.

Farvesammensætninger

Call-to-action knapper

Det Danske Madhus før og efter


Efter en proces med stort fokus på brugervenlighed, responsivitet og målgruppens behov er det nu tydeligt at se forskel på den nye og tidligere løsning.

Se forskellen på forsiden her:

Original Image
Modified Image
Hovedrollen

Kontakt os

Nicklas Brønd Workshop, Design Mød Nicklas
Relateret cases

Få mere indsigt i vores arbejde

Aarhus 2017

Responsivt design

Se case

Cykelpartner

Redesign af webshop

Se case

Danmarks Jægerforbund

Responsivt redesign

Se case