Tlf. 31 69 05 50 hello@beneath.dk
Case study

KIWI

KIWI er en discountkæde, som er ejet af dagligvarekoncernen Dagrofa. KIWI har en vision om, at de vil være Danmarks sundeste og mest ansvarlige discountkæde. Derfor handler alt, hvad de gør, om discount med omtanke. Med omtanke for kunderne var det også med den strategi det nye responsive design skulle udvikles på kiwi.dk.

www.kiwi.dk

Opgaven & processen

Redesign af eksisterende website

  • Designet i 2016
  • Bygget i Drupal
  • 160+ timers design

KIWI havde i samarbejde med moderskibet, Novicell, lavet en fremadsigtet og ambitiøs digital strategi, hvor et redesign af det eksisterende website var en vigtig milepæl. I vores samarbejde om redesignet, var vi igennem 3 vigtige steps:

Workshop

Vi afholdte en workshop, hvor vi talte drømme og ønsker. Vi dannede vigtige brugerscenarier - i prioriteret rækkefølge, og fik struktur på informationsarkitekturen.

Wireframes

Med afsæt i brugerscenarierne byggede vi wireframes, hvor vi startede på mobilen. Indholdet blev således skåret ind til benet og kunne prioriteres efter scenarierne.

Webdesign

Sidst, men ikke mindst, brugte vi Photoshop til at udarbejde en række mockups af det endelig design, der satte rammerne for, hvordan det færdige website skulle udfolde sig.

Workshop

De første spadestik til websitet

KIWI havde været en smut forbi vores Digital strategi afdeling her i Novicell, inden opgaven kom til os. Det betød at der allerede var et solidt fundament med hensyn til fx definition af målgrupper, fastlæggelse af KPI’er og udarbejdelse af en overordnet kunderejse. Disse informationer gav os et godt forspring i processen.

I den digitale strategi var brugerne allerede blevet involveret i form af interviews om vaner og oplevelser med KIWI. Dette betød at fokus skulle ligge på en workshop, hvor KIWIs ønsker og mål, samt brugernes behov, tilsammen blev kogt ned til en konkret struktur og centrale features, der skulle danne rammerne for det nye website.

På baggrund af målgrupperne blev der udarbejdet en række brugerscenarier. Formålet var at konkretisere målgruppen og personliggøre dem, så man designer for ‘rigtige’ personer der kan relateres til, i stedet for at favne hele målgruppen. Ligeledes giver de mulighed for at have fokus på de forskellige kontekster løsningen skal benyttes af brugerne. Dette gør at man i højere grad tager højde for forskellige behov og mindsets brugerne tilgår sitet med.

Wireframes

Vi startede med den mindste skærm først

Når du tager udgangspunkt i en lille skærm (typisk en mobil), så bliver du tvunget til at fokusere og prioritere for at skabe et godt hierarki - Men det er klart en fordel.

Samtidig, kunne vi med udgangspunkt i de vigtigste brugerscenarier fra workshoppen, få skåret alt det overflødige væk - Og sætte det nødvendige i hierarki.

Til de større skærme var det nu blot et spørgsmål om at berige oplevelsen - faktisk hovedsageligt visuelt.

Uddrag af designet

Visuel identitet

Fælles grundlag for stil og tone

Sunrise har stået for en opdateret identitet til KIWI, dog med primært fokus på tilbudsaviserne. Vi tog udgangspunkt i fonte og farver, hvor vi tilførte øvrige nødvendige elementer i forhold til et website - eksempelvis ikoner, links, knapper, inputfelter mm.

  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi
  • Ikon - kiwi

H1 - Overskrifter - Montserrat Black

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzøæå
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzøæå
0123456789 !”#€%&/()=?

Øvrige overskrifter - Montserrat Extra Bold

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzøæå
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzøæå
0123456789 !”#€%&/()=?

Brødtekst - Montserrat Regular

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzøæå
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzøæå
0123456789 !”#€%&/()=?

Opskrifter

Udtalelse

Det siger KIWI

Iben Daugaard Sell

Iben Daugaard Sell

Online Projektleder Efter vores samarbejde med Novicell omkring vores digitale strategi var det et naturlig valg fra vores side, at vi også gav dem opgaven at redesigne vores website. Vi har også her haft et godt samarbejde. Vi har fået et flot og tidssvarende design, hvor der er taget udgangspunkt i vores primære brugere.
Hovedrollen

Kontakt os

Jakob Kjeldtoft Workshop, Wireframes, Brugeroplevelse Mød Jakob
Michael Østergaard Wireframes, Webdesign, Brugeroplevelse Mød Michael
Relateret cases

Få mere indsigt i vores arbejde

SOSU Randers

Responsivt redesign

Se case

Danmarks Jægerforbund

Responsivt redesign

Se case

Krifa

Optimering af købsflow for nye kunder

Se case