Tlf. 31 69 05 50 hello@beneath.dk
Case study

Krifa

Krifa er en fællesbetegnelse for Kristelig Fagforening og Kristelig A-kasse. Krifa har ca. 207.000 kunder og er dermed Danmarks 4. største a-kasse og fagforening.

www.krifa.dk

Opgaven & processen

Optimeret kundeflow

Sammen med Krifa skulle vi optimere hele det flow, man som ny kunde bevæger sig igennem. Det bød på en større omgang analyse og research af det eksisterende flow, før vi overhovedet slog de første streger i en wireframe, der skulle danne basen for det nye kundeflow.

Analyse og research

For at undgå mavefornemmelser, dykkede vi bl.a. ned i Analytics, udførte brugertests, kiggede på brugeroplevelsen, skar ind til benet i indholdet og meget meget mere.

Samarbejde

Krifa er en større organisation, hvilket gjorde det vigtigt at trække på de mange interne ressourcer for at hjælpe os til det bedste output.

Wireframes og design

På baggrund af vores analyse og research, var vi i langt bedre stand til at bygge en wireframe og senere færdiggøre et endeligt design i Photoshop.

Analyse og research

Ingen mavefornemmelser

For bedre at kunne se, hvor vi skulle bevæge os hen for et optimeret kundeflow, anskuede vi de eksisterende flow fra mange forskellige vinkler.

Brugeroplevelsen

Med udgangspunkt i vores mangeårige erfaring, så kiggede vi på den generelle brugeroplevelse på krifa.dk. Disse indsigter hjalp os med at sætte fingeren på mulige problemstillinger og udfordringer på krifa.dk, som en bruger kunne komme ud for.

Flere af disse findings blev i øvrigt bekræftet i en række brugertests.

Sanering

Vi havde hovedeligt fokus på områderne for a-kasse og fagforening, da de fungerer som indflyvningsbane til at blive kunde.

For at skabe to mere fokuserede landingssider med netop førnævnte formål, lavede vi et indeks med alle siderne under disse to sektioner. Hver side fik en karakter tildelt ud fra en række forskellige kriterier. Efterfølgende kunne vi tynde ud i siderne og indholdet, og derved skabe to fokuserede områder for henholdsvis fagforening og a-kasse.

Analytics

Vi gravede os ned i Google Analytics, der altid byder på interessante data, der kan arbejdes videre med.

Disse data kunne blandt andet belyse, at brugerne hopper meget frem og tilbage mellem siderne. Ligeledes kunne Analytics belyse, hvilke sider, der var medvirkende til at konvertere brugerne til kunder.

Lidt mere om konverteringsoptimering

Brugerscenarier

Det er vigtigt at lave et godt hierarki af indholdet, som giver mening for brugeren. For at kunne gøre det bedst muligt, opstillede vi de forskellige brugerscenarier, som vi efterfølgende kunne prioritere.

Det er super vigtigt at segmentere - for vil du ramme alle, så rammer du ingen.

Brugertest

Vi udførte en række brugertests på det eksisterende website, men ligeledes ved en konkurrent. Det giver et godt grundlag for, hvor der er muligheder for at optimere. Vi havde 5 personer til at udfører en række opgaver på Krifa.dk og Detfagligehus.dk.

Men det stoppede ikke her, for vi havde yderligere 5 personer til at teste vores wireframes. Det er altid ekstremt værdifuldt at se, om båden nu også kan flyde.

Udfordring

Sammenligning af fagforeningspakker

Som udgangspunkt er sammenligning rimelig nemt, når blot du sidder ved en enhed med en større skærm, som eksempelvis din laptop. Noget andet er, når du sidder med din smartphone.

Uddrag af designet

Hovedrollerne

Kontakt os

Jakob Kjeldtoft Analyse, brugertests og wireframes Mød Jakob
Michael Østergaard Brugeroplevelse, wireframes og design Mød Michael